2012. szeptember 25., kedd

Krakkó, a Wawel, SzG3

Krakkó legnagyobb látványossága kétségkívül a Wawel. A királyi vár és a hozzá tartozó egyéb létesítmények egy szerves egészet alkotnak a Visztula partján. A parkolási díjak elkerülése miatt célszerű az autót a folyó túlsó partján hagyni, ez a kis plusz séta szerintem mindenkinek bele kell férnie (meg néhány óra alatt nem elintézhető a vár). Inkább néhány jó tanáccsal szolgálnék a leendő látogatóknak, mert igen sok időt (és némi bosszankodást) is meg tud majd takarítani. Mi a Grünwladi híd túloldalán parkoltunk le, már onnan is nagyon jól látható a vár együttes. Mi régebbről csak egy bejáratot ismertünk, ez a vár túloldalán volt, ez a főbejárat. De célszerű ha valaki már elérte a várat a Visztula partján, még előtte jobbra fordul a Bernardynska felé, majd rögtön egy lépcsőn felmegy a kocsi feljáró rámpára (így kb 250-300 m kerülőt megtakaríthat), majd egy viszonylag kis kapubejárón (ami a város falban van) felmegy a vár központi terére. Ennek a megoldásnak hatalmas előny van a másik bejárathoz képest: a legtöbben (sajnos Mi is) úgy tudtuk, hogy csak egy pénztára van a Wawelnak, ez a már említett főbejáratnál található. Itt sajnos csak egy pénztáros adogatja ki a jegyeket és miután az össze kiállításra lehet nála jegyet váltani, mindenki először egyezteti az időpontokat, hogy ha többet akar megnézni, akkor melyik vezetésre is vegye a jegyeket, ugyanis csak egy jegyet nyomtatnak, de azon minden kiállítás rajta van az általad választott időpontokkal együtt (figyelem: csak a jegyen megjelölt időpontban lehet bemenni, más időpont esetén az adott kiállítás ugrott!). Elképzelhető, hogy milyen lassan megy a sor! A pénztár mellett lévő tablón pedig egyre fogy a kiadható jegyek száma, ugyanis azon lehet folyamatosan tájékozódni a még eladható jegyek számáról. Az már egy kicsit gyanús lehetett volna, hogy viszonylag nagy ütemben fogytak a számok, ami azt is jelenthette volna, hogy esetleg van még pénztár máshol is. De miután a nép szép sorban beáll a sor végére, így hát nem gyanakodtunk. Pedig jó lett volna. Ugyanis kiderült, hogy a vár túlsó végében, egy nagy épület aljában van az információs (és szuvenír) központ, ahol három! pénztár is működött aznap. Na ide lehet viszonylag könnyen feljutni a másik oldalról. Szerintem ez a legfontosabb információ, mivel szó szerint órákat lehet így megtakarítani. Ha a Wawelt röviden akarnám elintézni, akkor azt mondanám, hogy egyszerűen gyönyörű, kihagyhatatlan. Na ez így teljesen nem igaz (legalábbis szerintem), némi finomítást azért tenni kell. Először is: nagyon sokféle kiállítás van itt, tehát jól meg kell gondolni, hogy mire (mikre) nevez be az ember. Elsősorban is nem az árak miatt, hanem az időpontok összehangolása miatt, mivel azok már nem módosíthatóak. Kezdjük az elején, most a főbejárat felől. Átérve a kapu alatt, balra található a Katedrális. Ennek zöme ingyen megnézhető, csak a királysírokhoz kell külön jegyet váltani. A Katedrálissal szemben található egy egyedülálló épület, itt egyházi kincsek kiállítása van. Még a kapunál jobbra haladva, van egy II. János Pál pápáról szóló kiállítás. Ha a Katedrálisnál balra fordulunk, akkor jutunk a tulajdonképpeni királyi vár udvarába. Itt három kiállítás van: a hivatalos helyiségek, a királyi magán lakosztályok és a kincstár+fegyvertár. Mivel mi már korábban már megtekintettük a hivatalos helyiségeket, így a másik kettőre váltottunk jegyet. Itt némi csalódás ért minket, mert a királyi magánlakosztályok nem azt adták, amire vártunk (mi szó szerint királyi magán lakosztályokat vártunk, a szó valódi értelmében, de gy hagyományos kiállítást kaptunk csak, és itt meg kell említenem, hogy a Hruba Skala kastély kiállítása egy nagyságrenddel jobb volt szerintünk, a kincstár kincstár jellegét is egy kicsit keveselltük (vagy már túl sok kincstárat láttunk és egy kicsit el voltunk kényeztetve?)). Na ezek után mindenki gondolja meg, hogy hová vált jegyet. Az még egy figyelemre méltó dolog, hogy ezek a kiállítások csak úgy látogathatóak, hogy egy a repülőterekhez hasonlatos biztonsági kapukon lehet csak bemenni. Éjszaka is fegyveres őrök védik kívülről a Wawelt. Fel lehet menni még a Sandomierzi bástyába, ill van még egy kiállítás a zsidó Wawelről is. Van még egy programpont: ez a sárkány barlangja. Ennek az a legendája, hogy a barlangban lakó sárkány szokás szerin eszegette a szüzeket és a kastélyt is csak azután lehetett megépíteni, hogy az ügyeletes király - Krakus - szépen leölte a sárkányt (megjegyzés: a Krakus nevű hotelben laktunk). Ami viszont figyelemre méltó, hogy a sárkány barlangja előtt van egy működő képes sárkány, amely eléggé sűrűn, de össze-vissza időpontban okádja a tüzet. A tűzokádás csak kb. 5 másodpercig tart. Így elég nehéz lefilmezni, vagy lefotózni, mivel a bekapcsolt fényképezőgép az energiatakarékosság miatt úgy kb. egy perc után kikapcsol (nyugalmi állapotba) és miután nem rendszeres időközönként fújja a tüzet, eléggé nehéz azt elkapni, mivel idő kell a gép újraélesztéséhez, a tűz megtalálásához és az exponálásához. Érdekes megfigyelni a népet, ahogy ezt az akadályt igyekszik leküzdeni, elég sokféle megoldással próbálkoznak. Ha már a barlangnál tartunk, érdemes a várat kívülről is körbejárni, nagyon szép. A képekből is látszik, hogy igen szép időt fogtunk ki, talán először, amióta ide járunk. Természetesen nagyon sok képet csináltam, azokat az alul lévő linken keresztül lehet elérni, szerintem érdemes.

Krakkó, a Wawel

A beszámoló fotóalbuma ITT található!

Vissza a főoldalra (katalógus)

a Wawel a Visztula felől
a Wawel éjjel
 a vár főbejárata a pénztárra váró tömeggel
bástya a pénztár mellett
az egyházi gyűjtemény épülete
 a vár udvara
a királyi vár egyik vízköpője
 a királyi magán lakosztályok
a Sandomierzi bástya
ebben az épületben van a másik pénztár
itt van a másik bejárat
 a sárkány barlangja
a tűzokádó sárkány
részlet a külső várfalból
búcsú a Waweltől

Összefoglalóbb jellegű beszámolók Lengyelországról:

Vissza a főoldalra (katalógus)